Neatņemt bērnam prieku kustēties. Kā uzsākt sportot pašam un iesaistīt bērnus?

Pēdējie dati liecina, ka fizisko aktivitāšu līmenis ir nepietiekams ne tikai Latvijā, bet visā Eiropā. Vismaz reizi nedēļā ar sportu nodarbojas vai spēlē sporta spēles 31% Latvijas iedzīvotāju, tikmēr 36% Latvijas iedzīvotāju pavada laiku sēžot vairāk nekā 5,5 stundas dienā. Ko darīt, lai jūsu ģimene būtu starp tiem, kuri ar sportu ir uz “tu”? 


Viss sākas ar motivāciju
Bērnam kustību prieks ir ielikts šūpulī, tam nevajadzētu zust, ja vien pieaugušie to ar neapzinātu rīcību nemazinātu. Bieži novērota aina, ka bērns ar kādu no vecākiem atnāk līdz spēļlaukumam, un, kamēr bērns rotaļājas – lien, kāpj, skraida, vecāks lasa ziņas viedierīcē. Un kādā brīdī var palikt sarežģīti izskaidrot, kāpēc bērnam jāiet ārā un jākustas, ja lielā dzīve notiek tālrunī. Bet ir arī labie piemēri – vecāks dodas vingrot un ņem līdzi savu pavisam maziņo bērnu, kurš jau no mazotnes iemācās, ka regulāra kustēšanās ir vērtība. Tādā veidā rodas dabiskā, nepiespiestā sajūta par to, kas ir kustību prieks. Tātad, primāri vecāki ir tie, kuri rāda piemēru. Lielākajai pārmaiņai būtu jānotiek katra cilvēka prātā, ka nodarbojamies ar sportu nevis sacensības dēļ, bet tāpēc, lai būtu aktīvi arī ikdienā, sava prieka un fiziskās veselības dēļ. 


Neļaujamies slinkumam un esam aktīvi arī ziemā!
Ņemot vērā to, ka bērniem patīk kustēties, svarīgi to vienkārši attīstīt caur dažādām lietām, kas bērnam sagādā prieku arī ziemā. Var doties izmēģināt slēpes vai slidas, var skriet un pikoties, var doties uz bērnu rotaļu laukumiņiem arī tad, kad slidkalniņu klāj sniegs. Ir pārbaudīts - pavisam mazu bērnu, kurš kļuvis nemierīgs, atliek izvest ārā - viņa noskaņojums pilnībā izmainās, un laika apstākļi bērnam nav šķērslis. Barjeras visbiežāk ir pašos vecākos. 


Nesabojāt kustību prieku
Ir vecāki, kuri labprāt redz savu bērnu nopietnu sportistu pulciņā. Lai bērnos nesabojātu sportošanas prieku, vecākiem nevajadzētu spiest atvasi darīt lietas, ko nevēlas, piedalīties sacensībās, ja viņam tās nepatīk, un, ne mazāk svarīgi - vajadzētu pašiem piedalīties atbilstošās disciplīnās un distancēs. Ja bērns ar nepatiku nodarbosies ar kādu sporta veidu, viņš noslēgsies. Ir daudz piemēru, ka vecāki cenšas caur bērniem realizēt savus nepiepildītos sapņus, taču ir svarīgi sākumā bērniem parādīt dažādas iespējas un dažādus sporta veidus, lai laika gaitā pats var izvēlēties sporta disciplīnu, ar ko vēlas nodarboties. 


6 ieteikumi, kā pārvarēt nevēlēšanos kustēties:
Uzlabojiet veselību! Fizioterapeiti atzīst, ka nereti pie viņiem atnāk pieaugušie, kuriem ir sākušās veselības problēmas, kuru cēlonis ir mazkustīgums. Kad cilvēks sāk vingrot un uzlabot veselību, pamazām vēlme kustēties var pāraugt ikdienas nepieciešamībā.  

Veidojiet dienasgrāmatu! Dienasgrāmatas veidošana un fizisko aktivitāšu uzskaitīšana var būt laba motivācija, kā uzsākt kādas nodarbes, jo tādējādi veidojas labs pārskats par to, kas paveikts. 

Radiet mājās piemērotu vidi! Ja mājās ir trenažieris, lecamaukla, griežamais riņķis, vai parocīgā vietā piekārta kāda vingrošanas sistēma, ir viegli pieķerties sporta aktivitātēm. Mājās varat rīkot nelielas sacensības, izaicināt viens otru, par paveikto dāvināt medaļas, darīt visu, lai viens otru motivētu kustībai un aktivitātei. 

Veidojiet plānu! Līdzīgi kā citu darbu paveikšana, tā arī sporta aktivitātēm ir nepieciešams plāns. Jau laikus saplānojot laiku sportošanai, būs daudz vieglāk noskaņoties. Organizējot ģimenes kopīgās sporta aktivitātes, jūs varat būt labi motivatori cits citam. Domājot par fizisko aktivitāšu laikiem ir jābūt reāliem, nav vērts ieplānot brīdi, kad mēdzat būt aizņemti ar citām nodarbēm. 

Maziniet stresu! Fiziskās aktivitātes lieliski mazina stresu un vairo organismā laimes sajūtu. Tātad, pēc satraukumiem bagātas dienas tieši tas, kas ir vajadzīgs, ir doties ārā un kopā ar ģimeni izskrieties vai izslēpoties pa mežu. 
 
Atrodiet īsto iemeslu! Lai darītu regulāri kaut ko, kas brīžiem mēdz būt grūti, ir jāatrod īstā motivācija, kas katram var būt citādāka. Kādi mēdz būt iemesli fizisko aktivitāšu veikšanai?

  • Izvairīšanās no saslimšanas un imunitātes stiprināšana.
  • Fiziskās labsajūtas uzlabošana
  • Darbspēju palielināšana.
  • Ikdienas mundruma palielināšana un noguruma sajūtas mazināšana. 
  • Stresa mazināšana.
  • Sportisko prasmju uzlabošana. 
  • Sasniegt mērķi sportā, piemēram, spēt noskriet kādu konkrētu distanci.
  • Kopīga laika pavadīšana. 


Un kāds ir jūsu ģimenes sportošanas iemesls? 

Autors: Amigo iniciatīva laimīgām ģimenēm

Foto avots: Shutterstock.com

8 idejas, kā ikdienā pārsteigt un iepriecināt mīļos un tuvos

Savulaik Imants Ziedonis ir sacījis, ka nav tādas lielas laimes, bet ir mazās laimītes, ko viens otram varam sniegt ikdienā – brīžos, kad to gaidām vismazāk, bet iepriecina visvairāk. Lasīt tālāk »

Kā mudināt vecākus un vecvecākus uzsākt fiziskas aktivitātes?

Veselības uzlabošanai un fiziskās formas uzturēšanai ikvienam būtu ieteicams nodarboties ar kādām sporta aktivitātēm. Lasīt tālāk »

Iepazīsti pasauli, neizejot no mājas! Virtuālas un galda spēles, lietotnes un grāmatas

Ceļošana atver pasauli, paplašina redzesloku, atklāj, kā dzīvo citi cilvēki, kādas ir viņu tradīcijas, vēsture, dzīvesveids. Ceļošana padara cilvēku brīvāku un laimīgāku. Lasīt tālāk »

Būt par viesģimeni. Ieguvumi un riski

Iegūt vēl vienu “mammu”, tikt pie otras ģimenes, iepazīties ar jauniem brāļiem un māsām, padziļināti saprast jaunās valsts kultūru un iemācīties jaunu valodu – to visu iegūst viesģimenes bērns. Lasīt tālāk »

Jauna pieredze visai ģimenei: skauti, gaidas, Mazpulki un citas organizācijas bērniem un jauniešiem

Ir neskaitāmas lietas un aktivitātes, kur ģimene var kopā iesaistīties un pilnveidoties, sākot ar dalību sporta komandās, beidzot ar darbošanos tautas deju vai amatierteātru kolektīvos. Lasīt tālāk »